Det første skridt

Rygestop

Hvor er jeg glad for du kigger her forbi.
​Når du gør det, er det sikkert fordi, du er ved at samle mod til at kvitte tobakken.

Når alverdens skræmmekampagner ind til nu ikke har virket på dig, så er det sandsynligvis fordi, der er noget, du frygter endnu mere. For at forstå, hvordan det at holde op med at indtage et livsforkortende og kræftfremkaldende meget dyrt giftstof kan synes skræmmende, må man forstå afhængighedens og manipulationens psykologi.

Nikotinafhængighed

Nikotin er en nervegift fra tobaksplanten. Det er faktisk plantens forsvar mod insekter. Tidligere brugte man planten og røgen som insektmiddel, men det har været forbudt i Danmark siden 1987 pga. dens giftighed.

Når du indtager nikotin vænner nervesystemet sig hurtigt til stoffet, og så start indholdet i blodet sænkes, vil hjernen kræve at få fyldt op igen. Fra du har røget en cigaret, går der 30 minutter, så er mængden af nikotin halveret og allerede her vil abstinenserne begynde. Faktisk er abstinenserne ikke særligt stærke. De fleste kan sagtens stå igennem en nat og nogle en arbejdsdag på 8 timer, hvis de ikke må ryge på arbejdspladsen. Men når muligheden så kommer igen, vil man ofte ryge endnu mere end ellers. Det er faktisk som at gå rundt og være sulten hele dagen. Sådan kan du også have det, selv om du bare ryger et par stykker. Selv få cigaretter vedligeholder abstinenserne.


Når man er afhængig af et stof, så er hjernens motivationssystem hacket. Det er samme system, som driver os til at opfylde vores behov som mad og vand. Derfor kan det godt opleves som en sult eller tomhed, når man ikke får sit stof. Det er stærke kræfter. . Nogle rygere ender med at søge stimulering fra andre stoffer som alkohol eller sukker. Man kan godt udskyde nogle måltider eller faste en dag eller to, men så bliver det også svært ikke at give efter og spise noget. Det samme med rygningen. Det værste ved afhængigheder er, at der ofte skal mere og mere til. Men heldigvis har du ikke har brug for nikotin, som du har for mad og vand. Derfor kan du også vænne dig af med det.

Når man er afhængig af et stof, så er hjernens motivationssystem hacket. Det er samme system, som driver os til at opfylde vores behov som mad og vand.

Derfor kan det godt opleves som en sult eller tomhed, når man ikke får sit stof. Det er stærke kræfter. . Nogle rygere ender med at søge stimulering fra andre stoffer som alkohol eller sukker. Man kan godt udskyde nogle måltider eller faste en dag eller to, men så bliver det også svært ikke at give efter og spise noget. Det samme med rygningen. Det værste ved afhængigheder er, at der ofte skal mere og mere til. Men heldigvis har du ikke har brug for nikotin, som du har for mad og vand. Derfor kan du også vænne dig af med det.

Viljemetoden har kun ringe effekt

Måske har du forsøgt at bruge din vilje til at overtrumfe din afhængighed med. Det er ikke nogen særlig effektiv metode. Det lykkes kun for 3-4 % og er ofte meget lidelsesfuld, både for rygeren og dennes omgivelser, der næsten kan drives til, at bede rygeren om at begynde igen.

Denne metode øger risikoen for, at du bare erstatter dit stof med et andet. Derfor tager nogle meget på i vægt, når de bruger denne metode. Frygten for at tage på afholder også mange for at stoppe. Når du får behandlet “sygdommen” – din afhængighed, er der ingen grund til at erstatte rygning med noget andet. Når du er ovre en influenza, tænker du jo heller ikke på, hvad du skal erstatte den med. Elendigheden hos rygeren skyldes kun til dels nikotinabstinenser – som faktisk ikke er så slemme – 99%af nikotinen er ude af kroppen efter 3 uger.

Den største årsag er forventningen, frygten, oplevelsen af tab og den mentale afhængighed. De forestillinger om rygning, du er kodet med fra din opvækst og fra medier. Hjernevasken!

Er du hjernevasket?

​Selv om reklamer for tobak har været forbudt i Danmark siden 2002, så hænger mange idéer ved. De vedligeholdes også stadig i film og medier.

Cigaretterne opfattes som det, der gør at man lige klarer kriserne/eksamenerne/bruddet med kæresten. Cigaretterne, der er så vigtige, at krigshelten og den dømte på dødsgangen skal ryge, som det sidste de gør. Unge, smukke sofistikerede og sexede kvinder og mænd. Rygeren som den rebelske, seje og selvstændige person. Rygere fastholder både sig selv og hinanden i alle de illusoriske forestillinger, der er om cigaretter. Det gør medierne også.

Men der er altså ikke så langt fra ung, sofistikeret og smuk, til gule fingre, grå hud, misfarvede tænder, hosten og harken og stinkende hud og tøj, der holder andre på afstand.

Da du begyndte at ryge, tænkte du så, at det ville du gøre resten af livet?

Se cigaretterne for hvad de er. En giftig plante, hvor nikotin indholdet i én cigaret er dødelig, hvis den blev sprøjtet ind i din blodåre. Et afhængighedsskabende rusmiddel, som i Danmark dræber 13.600 mennesker årligt.

Forinden har man ofte været igennem lange sygdomsforløb.

Så hvorfor er det så skræmmende at stoppe?

Ja hvad er mere skræmmende end billeder af kræftknuder, sorte lunger, amputerede lemmer, impotente mænd, grimme gule tænder og død. Dine pårørende der må undvære dig alt for tidligt? Det “tab” som du tror er uundgåeligt, hvis du stopper og ikke et spil i lotteriet som man kan ske at vinde. Hvem kender ikke en ryger, der blev over 80 år gammel?

For rygeren er det ofte afsavnet og frygten for tomrummet?

Forestillingen om, at de kommer til at leve resten af livet med et deprimerende tomt hul, der hvor røgen var og det leder til panikken over ikke at kunne få fyldt det hul og frygten for, at de resten af livet skal kæmpe med trangen.

Men røgen fylder ikke et tomrum – den skaber det! Hver eneste cigaret eller nikotinprodukt vedligeholder det. (Ja idéen om at behandle en afhængighed af et stof med det stof, man er afhængig af, synes jeg er absurd. Det er vist mere på trods af det, man stopper, end på grund af det).

Har du nogen sinde mødt en ikke-ryger der oplevede at lide afsavn?

Nej vel?

En ryger forspilder et helt livs:

  • Helbred
  • Energi
  • Tid
  • Økonomi
  • Sindsro
  • Selvtillid og mod
  • Selvrespekt
  • Lykke og frihed

Hvad får du igen?

Absolut intet andet end illusionen om at finde tilbage til sindsro, fred og selvtillid som ikke-rygeren har hele tiden.

Er det ikke interessant, at cigaretter både opfattes som at:

  • Dulme stress og som et værn mod kedsomhed.
  • Som et middel til bedre koncentration og som et afslappende nydelsesmiddel.

Prøv lige at stoppe op og opdag, hvor modsætningsfyldt det er!

Løgn er det også.

Rygning får din puls til at stige, røgen er ved at kvæle dig, smage og lugten er afskyelig, du skal altid bekymre dig om, hvor du kan ryge næste gang, og hvordan du kan undslippe det du er i. Det er da vildt stressende og ikke spor nydelsesfuldt!

Findes der nogen kedeligere aktivitet end at tænde den ene cigaret efter den anden dag efter dag? At skulle gå midt i en interessant samtale for at komme ud og ryge?

Koncentration?

Røgen, tjærestofferne og kulilten tager plads op, så din hjerne tilføres mindre ilt og dine blodkar forsnævres. Den holder vist heller ikke. Hvem kan også koncentrere sig om den interessante samtale, hvis det hele tiden er i baghovedet, hvordan man skal komme til at ryge næste gang?

Afslapning?

Ja bevares – det kan måske føles sådan, når nikotinmonsteret får stillet sin sult. Men hvad så inden? Uroen og stressen kom måske af cigaretterne og af de nagende følelser, du har ved at ryge, ikke?

Så hvad har du egentlig at miste?

Absolut intet!

Du har alt at vinde

  • Din frihed
  • Din selvrespekt
  • Dit helbred
  • Tid
  • Din økonomi
  • Din sindsro
  • Din selvtillid

Tror du det bliver nemmere i morgen? Eller næste år?

Tror du at du pludselig vågner op, og så er din trang ovre?

Tvært imod. Nikotinmonsteret vokser, hver gang du fodrer det og konsekvenserne lader ikke vente på sig.​

Du skal tage en beslutning!

Med hypnoseterapi har jeg gjort det langt lettere for mange at slippe fri af nikotinmonsterets kløer. Jeg har set mange eksempler på, at trangen forsvinder fra dag til dag, når jeg har haft folk til hypnoseterapi.

Jeg bruger ikke viljemetoden, men hjælper dig fri af din mentale afhængighed. Nikotinabstinenserne skal du nok klare. Du kommer næsten ikke til at mærke dem. Jeg supplerer også behandlingen med NADA akkupunktur, som hjælper dig med dem og fremmer din krops afgiftning.

Jeg har hjulpet mange til frihed fra dag til dag. Også selv om de havde røget i mere end 40 år og mellem 20 og 40 cigaretter om dagen.

Du skal tage en beslutning om at stoppe og vinde din frihed tilbage. Det er det allervigtigste skridt. Henvender du dig, så skal jeg nok hjælpe dig helt i mål.​

Følg med
​på Facebook

Følg mig på Facebook og lær mere om hypnoseterapi.

Hypnoseterapi v/Thara Chalotte Fogh

Ryttervej 51, 8450 Hammel

- Find vej med Google Maps

Telefon: 22 17 58 27

E-mail: kontakt@hypnoseterapi-hammel.dk

CVR: 35404309