Kunsten at fordybe sig​

​Anapanasati meditationskursus

Hvorfor lære meditation?

Meditation beskæftiger sig med livets helt store spørgsmål som: Hvem er jeg og hvad er meningen med livet og døden?

Mange opsøger ofte først meditation den dag, man begynder at forholde sig til sin eksistens.

For det meste når man er havnet i en eller anden krise.

Meditation tilbydes ofte som et middel mod stress, angst og depression.

Meditation har da også som en af sine vigtigste grundpiller det formål, at få nervesystemet i ro, og derfor kan en vedholdende og regelmæssig meditationspraksis reducere stress, angst og depression.

Når nervesystem er i ro, så bedres mange fysiologiske funktioner som søvn, fordøjelse, immunforsvar, smertetærskel, uro i kroppen og ikke mindst humør og koncentrationsevne.

Man bliver bedre til at regulere sine følelser fra alarmberedskab (flygt, kæmp, frys, fastlåst) til ro, balance, empati og selvkontrol.

Når vi har ”styr på os selv”, så går vi ikke så meget over i impulsive reaktioner, men kan handle og agere mere roligt og velovervejet, så vi er mere nærværende og lydhøre i vores relationer.

Meditation gør dig faktisk til et bedre menneske. Ved hjernescanninger af erfarne mediterende, kan man se, at områder i hjernen for medfølelse lyser mere op.

Meditation behøver ikke at stoppe med indre ro og stressreduktion. Oprindelig er formålet med at opbygge denne ro og evne til at koncentrere sig, at man kan gå videre til fordybelsespraksis, som kan åbne for store og små indsigter, for visdom og bedre forståelse for sig selv, andre og altings sammenhæng. Målet er frihed i sindet og åbenhed i hjertet.

Hvad er anapanasati?

Anapanisati betyder: Opmærksomhed på et objekt med ind- og udånding.

Objektet varierer gennem praksissen. Åndedrættet er gennemgående og ellers er det ofte kropslige fornemmelser, sansninger, tanker, stemninger, begreber som forgængelighed osv.

Praksissen er systematisk opbygget og fuldendt. Den har alle de elementer i sig den behøver.

På næsten alle buddhistiske skoler og vesterlandske mindfullness-programmer er den en helt basal og meget vigtig praksis. Faktisk bygger det meste af det vi kender som Mindfuldness på denne praksis.

Som udgangspunkt følger man åndedrættet for at skabe ro i sind og nervesystem. Når først roen har indfundet sig og man har opbygget en evne til dyb koncentration, kan man åbne for mere indsigts baserede tilgange til meditation.

Du behøver ikke at være eller blive buddhist for at praktisere denne meditation. Den er på ingen måde sekterisk eller religiøs. Den er for alle der har lyst. Uanset tidligere erfaring eller ej.

Du behøver bestemt ikke lide af hverken stress, angst eller depression eller være i krise for at få gavn af forløbet. Du skal bare have lyst til at lære at meditere og leve med øget bevidsthed.


Indhold på kurset

Meditation

Du lærer at meditere, så du let kan fortsætte derhjemme. Jeg vil guide meditationen hver gang. Meditationen følger en struktur på 16 trin og vi tager dem lidt ad gangen. Sindet har det bedst med at have noget at følge, så vi ikke bare sidder og fortaber os i tanker.

Det er en fordel, at du øver dig lidt hver dag. Det skal trænes og vedligeholdes nøjagtig som når vi træner alt muligt andet, hvis man vil opnå noget af alt det, som man loves.

Det kan let ske, at du undervejs udfordres af sløvhed, kedsomhed og fortabelse i tanker eller af rastløshed, uro og tankemylder. Du kommer med dine udfordringer og jeg hjælper dig på vej.

Siddestilling

Det er ikke et krav at du kan sidde på gulvet. Du kan sagtens gøre det på en stol. Uanset hvilken model, betyder siddestillingen meget for meditationen og for den klarhed vi kan opnå. Jeg vejleder dig til, hvordan du bedst kan sidde.

Vejrtrækning

En korrekt vejrtrækning er vigtig for følelsesregulering og ro i nervesystemet.

Kunsten at fordybe sig

På holdene træner vi undervejs også os selv i kunsten at fordybe os.

Jeg vælger et tema, f.eks. et spørgsmål, nogle sansninger eller mentale aktiviter, et objekt eller noget helt fjerde, som kan bringe større bevidsthed og give nye indsigter i sindets virke og virkelighed.

Ikke alle svar findes på Google. Her tjekker vi ind i os selv.

Motivation

Enhver der har forsøgt sig med meditation ved, at det vanskelige kan ligge i at holde en daglig praksis og holde motivationen oppe. Vi kommer ind på hvordan man gør det.

Hjemmearbejde

​Det forventes at du bruger ca. 30 minutter dagligt derhjemme under forløbet. Hvis man ønsker nogle af de resultater som loves skal det også trænes.

Nyd godt af fællesskabet

En gruppe med fælles hensigter om at skabe en større bevidsthed, klarhed, medfølelse og indre ro virker som at være i et healende felt gennem den synergieffekt der skabes.

Ved at meditere i en gruppe, kan man også få mulighed for at få sat ord på nogle af ens indsigter. De kan være svære at gribe og nogle gange kommer indsigterne først op til bevidstheden, når de formuleres eller udtrykkes på en eller anden måde. Eller de kommer idet man lytter til en andens oplevelse og reflektioner.

Gruppen kan også hjælpe en til at holde motivationen til at få mediteret regelmæssigt og man kan glædes over samværet om noget fælles tredje.

Tidspunkt

Torsdage 8-9.30 fra d. 6/1 til d. 24/2 2022.

Eller

Onsdage kl. 17-18.30 fra d. 5/1 2021 til d. 23/2 2022.
I alt 8 gange. Du tilmelder dig et af holdende.

Der er plads til 8 deltagere på hvert hold.

Sted

Ryttervej 51, 8450 Hammel

Tilmelding

Ring eller sms: 22175827

Eller kontakt@hypnoseterapi-hammel.dk

Senest d. 31/12 2021,

Jeg sender dig en bekræftelse og et kontonummer, og så er du endelig tilmeldt, når du har betalt.

Forbehold:

Jeg tager ingen med på holdet med psykoser eller som er stof- eller alkoholpåvirkede.

Pris

Spring til nu:

Early Bird pris: 1500 kr.

Pris ved tilmelding efter d 1/12 2021: kr. 1800

Efter forløbet

Du kommer på min mailliste og vil fremover blive inviteret til arrangementer omkring fællespraksis. Jeg ved at det er vigtigt, at man ikke bare overlades til sig selv, og at fællesskabet med andre kan være med til at opretholde både motivation og inspiration til at fortsætte.

Prøv før du beslutter dig

Du er velkommen til at møde op til Drop ind meditation, hvor du uden binding kan prøve om det er noget for dig.

Find mere information her.

Lidt om Underviseren

Jeg lever et helt almindeligt liv med villa, virksomhed, mand og børn. Jeg har viet mit liv til øget bevidsthed. Jeg er nysgerrig og søgende af natur og er gået ind i det med både krop, tale og sind:

Jeg har mediteret siden 1993 med forskellige meditationslærere fra ind- og udland. I min hverdag og i kortere retreats. Alle mine meditationslærere har baggrund i den tibetanske buddhisme.
​Jeg er Psykomotorisk terapeut, som også er baseret på mindfullness og awareness med udgangspunkt i krop og sanser.

Hypnoterapeut uddannelsen, Marshall Rosenbergs Girafsprog – IVK og Byron Katies The Work har givet mig fantastiske indsigter i hvordan sproget, perceptionen og forestillingsevnen virker.

Jeg har deltage i flere kurser og et par retreats i Kunsten at Kontemplere med Richard Rudd hvor jeg virkelig har fordybet forståelse af sindet, mig selv og mit livsformål.

Jeg er under uddannelse til Essentiel Psykoterapeut hos essentielle-psychoterapie.com. Terapien er bygget op omkring den Buddhistiske livsforståelse og bl.a. Anapanasati praksissen.

Folk siger om mine guidninger:

"Du har en virkelig behagelig måde at guide på, passende pauser og stemmeleje"

"Jeg følte bare at du talte lige til mig"

Ring for en uforpligtende samtale

+45 22 17 58 27

Send en SMS, hvis jeg ikke svarer.

​Tilmeld nyhedsbrev

Læs mere

Følg med
​på Facebook

Følg mig på Facebook og lær mere om hypnoseterapi.

Hypnoseterapi v/Thara Chalotte Fogh

Ryttervej 51, 8450 Hammel

- Find vej med Google Maps

Telefon: 22 17 58 27

E-mail: kontakt@hypnoseterapi-hammel.dk

CVR: 35404309