Meditationskurser

Kunsten at fordybe sig​

Meditationskursus

Meditation er nærværs træning

Hvis ikke det var for dit nærvær, havde en blomst så skønhed?
Mange iboende kvaliteter kommer først til live, når vi giver dem vores nærvær.

Hvorfor lære meditation?

Meditation beskæftiger sig med livets helt store spørgsmål som: Hvem er jeg og hvad er meningen med livet og døden?
Mange opsøger ofte først meditation den dag, man begynder at forholde sig til sin eksistens.
For det meste når man er havnet i en eller anden krise, men også hvis man fornemmer, at der må være mere i livet, end det man oplever nu.

​Meditation tilbydes ofte som et middel mod stress, angst og depression.
Meditation har da også som en af sine vigtigste grundpiller det formål, at få nervesystemet i ro, og derfor kan en vedholdende og regelmæssig meditationspraksis reducere stress, angst og depression.

​Når nervesystem er i ro, så bedres mange fysiologiske funktioner som søvn, fordøjelse, immunforsvar, smertetærskel, uro i kroppen og ikke mindst humør og koncentrationsevne.
Man bliver bedre til at regulere sine følelser fra alarmberedskab (flygt, kæmp, frys, fastlåst) til ro, balance, empati og selvkontrol.

​Når vi har ”styr på os selv”, så går vi ikke så meget over i impulsive reaktioner, men kan handle og agere mere roligt og velovervejet, så vi er mere nærværende og lydhøre i vores relationer.

​Meditation gør dig faktisk til et bedre menneske. Ved hjernescanninger af erfarne mediterende, kan man se, at områder i hjernen for medfølelse lyser mere op. Kvaliteterne inden i os, vækkes til live med vores nærvær på dem.

​Meditation behøver ikke at stoppe med indre ro og stressreduktion. Oprindelig er formålet med at opbygge denne ro og evne til at koncentrere sig, at man kan gå videre til fordybelsespraksis, som kan åbne for store og små indsigter, for visdom og bedre forståelse for sig selv, andre og altings sammenhæng og for kontakten til de iboende kvaliteter man har. Målet er frihed i sindet og åbenhed i hjertet.

​Meditationsmetoderne

Jeg tager udgangspunkt i en meditation som hedder anapanisati. Det betyder: Opmærksomhed på et objekt med ind- og udånding. Den kaldes også De fire fundamenter i mindfullness.

​Objektet varierer gennem praksissen. Åndedrættet er gennemgående og ellers er det ofte kropslige fornemmelser, sansninger, tanker, følelser, stemninger, reaktioner, begreber som forgængelighed osv.
Praksissen er systematisk opbygget og fuldendt. Den har alle de elementer i sig den behøver.
På næsten alle buddhistiske skoler og vesterlandske mindfulness-programmer er den en helt basal og meget vigtig praksis. Faktisk bygger det meste af det vi kender som Mindfulness på denne praksis.

​Som udgangspunkt følger man åndedrættet for at skabe ro i sind og nervesystem. Når først roen har indfundet sig og man har opbygget en evne til dyb koncentration, kan man åbne for mere indsigts baserede tilgange til meditation.

​Du behøver ikke at være eller blive buddhist for at praktisere denne meditation. Den er på ingen måde sekterisk eller religiøs. Den er for alle der har lyst. Uanset tidligere erfaring eller ej.

​Du behøver bestemt ikke lide af hverken stress, angst eller depression eller være i krise for at få gavn af forløbet. Du skal bare have lyst til at lære at meditere og leve med øget bevidsthed på dine kvaliteter.

​Indhold på kurset

Meditation
Du lærer at meditere, så du let kan fortsætte derhjemme. Jeg vil guide meditationen hver gang. Meditationen følger en struktur på 4 hovedtrin og vi tager dem lidt ad gangen. Sindet har det bedst med at have noget at følge, så vi ikke bare sidder og fortaber os i tanker.
Det er en fordel, at du øver dig lidt hver dag. Det skal trænes og vedligeholdes nøjagtig som når vi træner alt muligt andet, hvis man vil opnå noget af alt det, som man loves.
Det kan let ske, at du undervejs udfordres af sløvhed, kedsomhed og fortabelse i tanker eller af rastløshed, uro og tankemylder. Du kommer med dine udfordringer og jeg hjælper dig på vej.

Siddestilling
Det er ikke et krav at du kan sidde på gulvet. Du kan sagtens gøre det på en stol. Uanset hvilken model, betyder siddestillingen meget for meditationen og for den klarhed vi kan opnå. Jeg vejleder dig til, hvordan du bedst kan sidde.

Vejrtrækning
En korrekt vejrtrækning er vigtig for følelsesregulering og ro i nervesystemet.

Kunsten at fordybe sig
På holdene træner vi undervejs også os selv i kunsten at fordybe os.
Jeg vælger et tema, f.eks. et spørgsmål, nogle sansninger eller mentale aktiviter, et objekt eller noget helt fjerde, som kan bringe større bevidsthed og give nye indsigter i sindets virke og virkelighed.
Ikke alle svar findes på Google. Her tjekker vi ind i os selv.

Motivation
Enhver der har forsøgt sig med meditation ved, at det vanskelige kan ligge i at holde en daglig praksis og holde motivationen oppe. Vi kommer ind på hvordan man gør det.

Hjemmearbejde
​Det forventes at du bruger ca. 30 minutter dagligt derhjemme under forløbet. Hvis man ønsker nogle af de resultater som loves skal det også trænes.

​Nyd godt af fællesskabet

En gruppe med fælles hensigter om at skabe en større bevidsthed, klarhed, medfølelse og indre ro virker som at være i et healende felt gennem den synergieffekt der skabes.
Ved at meditere i en gruppe, kan man også få mulighed for at få sat ord på nogle af ens indsigter. De kan være svære at gribe og nogle gange kommer indsigterne først op til bevidstheden, når de formuleres eller udtrykkes på en eller anden måde. Eller de kommer idet man lytter til en andens oplevelse og refleksioner.

​Gruppen kan også hjælpe en til at holde motivationen til at få mediteret regelmæssigt og man kan glædes over samværet om noget fælles tredje.

​Tidspunkt

Hold 1-2023
Torsdage fra kl. 9-11
på flg. datoer:
Den 19. og 26. januar, d. 9. og 16. februar 2023
I alt 4 gange.

Hold 2-2023
Onsdage fra 9-11 på flg. datoer:
8. 15. 22. februar og 1. marts 2023.

Der er plads til 8 deltagere på holdene.

Næste kursus?

Få besked om næste kursus ved at tilmelde dig mit nyhedsbrev.​

Sted

Ryttervej 51, 8450 Hammel

​Tilmelding

Ring eller sms: 22175827
Eller kontakt@hypnoseterapi-hammel.dk
Senest en uge før opstart.
Jeg sender dig en bekræftelse og en faktura, og så er du endelig tilmeldt, når du har betalt.

Forbehold:
Jeg tager ingen med på holdet med psykoser eller som er stof- eller alkoholpåvirkede.

​Pris

850 kr.
Ved under 3 deltagere aflyses kurset,

​Efter forløbet

Fremover er du velkommen til arrangementer omkring fællespraksis. Jeg ved at det er vigtigt, at man ikke bare overlades til sig selv, og at fællesskabet med andre kan være med til at opretholde både motivation og inspiration til at fortsætte.

Arranger dit eget meditationskursus eller workshop

Hvis du er på en arbejdsplads, i en forening, en institution eller i en anden gruppesammenhæng, skræddersyr jeg gerne et forløb eller et arrangement til jer.
Hos jer eller hos mig.

​Lidt om Underviseren

Jeg lever et helt almindeligt liv med villa, virksomhed, mand og børn. Jeg har viet mit liv til øget bevidsthed. Jeg er nysgerrig og søgende af natur og er gået ind i det med både krop, tale og sind:
Jeg har mediteret siden 1993 med forskellige meditationslærere fra ind- og udland. I min hverdag og i kortere retreats. Alle mine meditationslærere har baggrund i den tibetanske buddhisme.
​Jeg er Psykomotorisk terapeut, som også er baseret på mindfullness og awareness med udgangspunkt i krop og sanser.
Hypnoterapeut uddannelsen, Marshall Rosenbergs Girafsprog – IVK og Byron Katies The Work har givet mig fantastiske indsigter i hvordan sproget, perceptionen og forestillingsevnen virker.
Jeg har deltage i flere kurser og et par retreats i Kunsten at Kontemplere med Richard Rudd hvor jeg virkelig har fordybet forståelse af sindet, mig selv og mit livsformål.
Jeg er under uddannelse til Essentiel Psykoterapeut hos essentielle-psychoterapie.de. Terapien er bygget op omkring den Buddhistiske livsforståelse og bl.a. Anapanasati praksissen.

Folk siger om mine forløb:

“Du har en virkelig behagelig måde at guide på, passende pauser og stemmeleje”
“Jeg følte bare at du talte lige til mig”

”Jeg har altid tænkt at meditation, mindfulness og compassion og sådan noget var noget selvoptaget fis, men jeg synes faktisk, det har været rigtig godt. Jeg kan mærke at jeg får ro. Faktisk hjælper det mig også, så jeg synes jeg er meget mere effektiv bagefter. Ofte når jeg mediterer, så sidder jeg og finder nogle løsninger på det der udfordrer mig. Så rejser jeg mig bagefter og så ved jeg lige hvad jeg skal. Det er blevet noget godt, jeg gør for mig selv.”

“Det har været rigtig godt. Det var lige det indspark, jeg havde brug for, for at komme i gang med at meditere igen.”

Mine informationer

Hypnoseterapi v/Thara Chalotte Fogh
Ryttervej 51, 8450 Hammel

(+45) 22 17 58 27
kontakt@hypnoseterapi-hammel.dk

CVR nr.: 35404309

Skriv til mig