Eksamensangst

​At være nervøs når man skal præstere eller bedømmes af andre er helt naturligt. Faktisk kan nervøsiteten hjælpe kroppen til at skærpe sanserne og kan få os til at yde lidt ekstra. For nogle bliver frygten for ikke at kunne slå til eller være god nok dog så invaliderende, at de prøver helt at undgå eksamenssituationer eller situationer, der kan minde om det.


Du lider sandsynligvis af eksamensangst, hvis din nervøsitet stiger til et niveau, hvor det føles udmattende og krævende, og skaber fysisk og psykisk utilpashed. Måske har du oplevet at klappen gik helt eller delvist ned, så du slet ikke fik vist dine faglige kvalifikationer.

Det skyldes at din arbejdshukommelse er overbelastet af bekymringer. Når nogle tanker er stærkt forbundet med en følelse af angst, så vil de skabe et stærkere indtryk i sindet og derfor dominere over de faktuelle ting, du skal formidle i situationen.


Symptomerne på eksamens- eller præsentationsangst kan – ud over at klappen går ned – vise sig som koncentrations- og hukommelsesbesvær, tankemylder, dårlig samvittighed og selvbebrejdelser. Følelsesmæssigt kan du opleve angst, magtesløshed, en øget irritabilitet, frustration, tristhed og måske er det svært at styre trangen til tårer. Din krop kan reagere ved at gå i øget alarmberedskab. Dvs. hjertebanken, spændinger, som kan give hovedpine og svimmelhed, uregelmæssig vejrtrækning, søvnbesvær, kvalme og muligvis sveder du mere end du plejer.


For at undgå at komme til at mærke alle disse symptomer, så kan det i værste fald være du udebliver fra eksamen. Måske finder du på alle mulige overspringshandlinger i stedet for at forberede dig, så du ikke skal tænke for meget på den eksamen. Måske bliver du handlingslammet. Det kan også være du går i den anden grøft og overforbereder dig. Både dag og nat. Eller at du isolerer dig og slet ikke gør andet i perioden op til eksamen, end at forberede dig.


Hvordan opstår eksamensangst?

En følelse som angst er hjernes fortolkning af, at noget farligt venter forude. Det kan være følelsen kommer af en tidligere erfaring der minder om eksamen. En situation, hvor du har følt dig udstillet eller bedømt, som ikke var rar. Med hypnoseterapi kan man arbejde med årsagen og ændre de følelser, man har omkring de situationer, der minder en om det

Din angst kan også være opstået af et stort ydre eller indre forventningspres. F.eks. fra familien, uddannelsesinstitutionen, konkurrence fra de andre studerende eller krav fra arbejdsmarkedet.

Det kan også være, der ligger en anden lidelse bag din eksamensangst, f.eks. en social angst, panikangst, stress eller depression.

Måske fylder din angst så meget, at du for ikke at trigge den, slet ikke melder dig til den uddannelse, du ønsker dig, eller undgår at søge ønskejobbet, hvis det er jobsamtalen du er angst for.


Uanset hvad, vil terapien tage udgangspunkt i dig og din historie og oplevelse af situationen.


Et tip til at ændre dine bekymringstanker

Jeg vil her give dig en øvelse, som du kan bruge til minimere dine bekymringer med.
Vi er forhåbentlig enige om, at bekymringer er negative tanker om en mulig fremtid. Noget der endnu ikke er sket, og derfor ikke særligt brugbare. Bekymringer er forestillinger om alle de ting, der kan gå galt. Måske næres de også af noget fra fortiden, som faktisk gik galt, eller af noget du bare har set eller hørt eller forestillet dig.


Hvad jeg vil have dig til, er at fortælle den gode historie om, hvordan det var at gå til eksamen. Så fortæl om den forestående begivenhed i datid!

Fortæl om hvordan du stod op om morgenen. I dagene op til havde du forberedt dig koncentreret og var nu helt sikker på alt det faglige. Så med oprejst pande og fuld af selvtillid gik du ud af døren og ankom i god tid til eksamenslokalet…… osv. Digt din egen historie om dit eksamens-ønskescenarie. Fortæl den i et positivt og optimistisk tonefald.
Du kan fortælle den til en eller skrive den ned. Hvis du skriver den ned, så kan du læse den flere gange og derved indkode ny læring om, hvordan du går til eksamen. Læs den gerne højt for dig selv.


Når jeg vil have dig til at skrive eller fortælle historien i datid, så er det fordi dit følelsesliv ikke altid skelner mellem noget virkeligt og noget forestillet. Så på denne måde, så tilfører du en positiv erfaring til dit sind. En større optimisme omkring det. En bedre følelse. Dine følelser fodres af de tanker du tænker. Og omvendt.

Jamen hvad nu hvis det ikke går sådan? Spørger du måske. Sådan spørger bekymrede mennesker ofte.


Ja det kan man jo aldrig vide. Øvelsen forsikrer dig ikke mod livets op og nedture. Mange omstændigheder kan spille ind og historien gør det jo heller ikke alene, men den frigør energi fra bekymringer, som kan bruges til din arbejdshukommelse, og dermed til at huske det, du skal huske lige i den situation, hvor du skal bruge det.


Er øvelsen ikke tilstrækkelig til at afhjælpe din angst, så kan jeg anbefale dig et forløb med hypnoseterapi, så du kan komme videre med at skabe det liv du ønsker dig.


Af Hypnoterapeut og Psykomotorisk terapeut Thara C. Fogh

Ring for en uforpligtende samtale

+45 22 17 58 27

Send en SMS, hvis jeg ikke svarer.

​Tilmeld nyhedsbrev

Læs mere

Følg med
​på Facebook

Følg mig på Facebook og lær mere om hypnoseterapi.

Hypnoseterapi v/Thara Chalotte Fogh

Ryttervej 51, 8450 Hammel

- Find vej med Google Maps

Telefon: 22 17 58 27

E-mail: kontakt@hypnoseterapi-hammel.dk

CVR: 35404309